علل لاغري مفرط، دستورات غذايي جهت درمان

بيماريها و شناخت داروها در طب سنتي اسلامي ....................پيامبر اكرم(ص):لايَستَغنِي أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن... طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ. .........................................................مردم هيچ شهرى از پزشكِ بصيرِ مورد اعتماد بى نياز نيستند. ............................بحارالانوار،ج75،ص235

علل لاغري مفرط، دستورات غذايي جهت درمان

۲۹۶ بازديد
علل لاغري مفرط، دستورات غذايي جهت درمان

 علل لاغري مفرط، دستورات غذايي جهت درمان

 

يكي از علل ناباروري لاغري مفرط مي باشد.

 

علل لاغري مفرط، دستورات غذايي جهت درمان

علل لاغري مفرط عبارتند از:

 

  1. كم رسيدن غذا به بدن ناشي از كم خوردن
  2. مصرف زياد غذاي لطيف كه از آن در بدن خون رقيق توليد مي شود؛ مانند مداومت و مصرف زياد ادويه جاتي مانند زعفران، فلفل، دارچين، خردل، آويشن، پونه و زيره و نيز ميوه ها و سبزيجات مانند كاهو، خيار و كدو.

 

  1. مداومت بر مصرف غذاهايي كه غذاييت كافي ندارند.
  2. ضعف قوه هاضمه يا جاذبة اعضاء به سبب: فساد مزاج اعضاء كه ناشي از سوءمزاج است و بيشتر به سبب سوءمزاج سرد ايجاد مي شود، و ساير علل آن عبارتند از بي حركتي بسيار و ترك ورزش.
  3. فساد خون ناشي از مصرف غذاهاي فاسد و نامطبوع.
  4. بيماري در احشاء مانند انسداد در كبد يا عروق آن و يا بزرگي طحال.
  5. وجود انگل در روده.
  6. تنگي منافذ غذا به سبب، انسداد از اخلاط و غلبه خشكي .
  7. زيادي تحليل در بدن به سبب گشادي روزنه هاي بدن، ورزش سريع، هم و غم، زيادي نزديكي و بيماري هايي كه سبب تحليل مي شوند.

 

براي درمان لاغري مفرط حتماً بايد سبب و عامل ايجاد آن برطرف شود و هم زمان از غذاهاي شور و ترش پرهيز شده و غذاهاي چاق كننده استفاده شود مانند:

 

ماءاللحم، ميوه ها، غذاهاي شيرين، شيربرنج، شير گاو و گوسفند، شكرسرخ، حليم، كله و پاچه، گوشت پرندگان مانند جوجه، كبك، گوشت بره و بزغاله، مويز، پسته، سويق جو با شكر، كنجد با شكر و مغزها مانند فندق و پسته و بادام با شكر، تخم مرغ نيم برشت، گوشت هاي پر رطوبت مانند بره شيرخوار و ماهي تازه، سبزي هاي بارد مانند كاهو و خيار و كدو، گوشت هاي چربي دار، موز، انجير، انگور، كره، سيراب و شيردان، حلواي زردك، حلواي مغزها (فندق، پسته، بادام و گردو)، فرني، مغز حيوانات، پستان حيوانات و باقلاي تازه.

 

نكته1: از طرفي مداومت و مصرف زياد سبزيجات مانند كاهو، خيار و كدو، به عنوان عاملي كه سبب توليد خون رقيق در بدن و لاغري مي شوند نام برده شدند و از طرف ديگر به عنوان غذاهاي چاق كننده؛ بايد توجه كرد كه اگر عمده غذاي مصرفي فرد غذاهاي لطيف باشد، مصرف اين سبزيجات سبب لاغري مي شوند اما اگر عمده غذاهاي مصرفي غذاهاي غليظ باشند، مصرف اين سبزيجات به دليل سردي و تري و توليد بلغم سبب چاقي مي شوند.

 

نكته2: در مورد مصرف غذاهاي غليظ مانند حليم و كله و پاچه، بايد به قوت هضم بيمار و وضعيت معده او توجه شود؛ يعني بايد تا جايي استفاده شوند كه معده قادر به هضم آن ها باشد.

 

دستور چند غذاي چاق كننده

 

  • نخود، باقلاى مقشر (پوست كنده)، و مغز تخم كدوى شيرين را كوبيده و با مقدارى روغن بپزند و با آب انار شيرين مخلوط كرده كمى حرارت دهند و در انتها كمى كشك به آن اضافه كنند. زمانى كه آب آن كاملًا تبخير شد، مانند حلوا هر روز مقدارى از آن (حدود 5 قاشق غذاخورى) مصرف كنند.
  • 120 گرم نخود سفيد را در شير بخيسانند تا شير كاملاً جذب آن شود. سپس، نخودها را در محل خشكى پهن نموده، پس از خشك كردن، آنها را كاملًا آرد كرده، حدود 35 گرم از آرد نخود را همراه 7 گرم از آرد برنج يا آرد جو يا آرد گندم (هر كدام كه موجود بود) و 17 گرم پودر تخم خشخاش سفيد مخلوط كرده، باپ شير تازه گاو به شكل فرنى بپزند. سپس، مقدارى قند به آن اضافه نموده، هر روز صبح قبل از صبحانه ميل كنند. مصرف آن بايد تا زمانى كه اثر آن ظاهر شود ادامه يابد.
  • يك كيلو مويز بدون هسته را در آب بجوشانند تا دو ثلث آب آن بخار شود، 250 گرم عناب را هم جوشانده به آن اضافه كرده، سپس آن را صاف كرده به آن 10 قاشق غذاخوري مغز بادام شيرين، 10 قاشق غذاخوري مغز تخم كدو، و 5 قاشق غذاخوري صمغ عربى تفت داده كوبيده شده اضافه كنند. 2  قاشق غذاخوري روغن بنفشه و 5 قاشق غذاخوري روغن پيه مرغ فربه را داخل آن كرده، مجدداً بجوشانند تا مانند حلوا شود و روغن بيندازد. حلوا را ميل كنند و با روغن به دست آمده هر روز بدن را ماساژ دهند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.